, ,

Prasme, kas nepiemīt lielākajai daļai cilvēku: aktīva klausīšanās

Aktīva klausīšanās ir aktīvs process – tā nav tikai uzmanības sniegšana runātājam, bet arī verbālu un neverbālu signālu izrādīšana, kas norāda uz to, ka tu tiešām klausies un apstrādātā otra teikto.

Lielākā daļa cilvēku nemaz īsti neklausās

Vidēji cilvēks runā 225 vārdus minūtē, bet mēs varam uzklausīt līdz 500 vārdiem minūtē. Tāpēc mūsu prāts grib aizpildīt pārējos 275 vārdus. Tas nozīmē, ka mums ir viegli novērsties no runātā, un ir nepieciešama piepūle, lai aktīvi uzklausītu runātāju.

Vēl viens iemesls ir mūsu egocentriskā uzvedība. Mums patīk būt uzmanības centrā, un runāšana var mums palīdzēt to sasniegt! Tāpēc mēs mēdzam vairāk runāt, nekā klausīties.

Kā aktīva klausīšanās padara tevi gudrāku

Kad tu aktīvi klausies, tu konstanti veidosi atgriezenisko saiti. Tas parādīs taviem kolēģiem un bosam, ka tu esi pietiekami apķērīgs, lai sniegtu tūlītēju atbildi un, ka tu aktīvi iesaisties darbā.

Kā aktīva klausīšanās spēja padara tevi par harizmātisku personu

Tas, kas tevi padara par labu sarunu biedru, ir nevis runāšana, bet klausīšanās. Iztēlojies, ka tu dodies pie drauga un runā par tēmu, kas viņam/-i pašlaik ir svarīga un viņi lūkojas pēc empātijas. Viņi nemaz tik ļoti nelūkojas pēc cilvēka, kas atrisinātu viņa problēmas, bet kādu, kas uzklausa un saprot. Tāpēc, kad tu aktīvi klausies, tu varēsi labāk saprast personas situāciju, uztverot viņu emocionālās izmaiņas un veidu, kā viņi runā. Tādā veidā tu spēsi atbildēt ar apdomātām, vērtīgām frāzēm.

Aktīvas klausīšanās prasmes: verbāli signāli

Pārfrāzē un izdari kopsavilkumu

Pēc klausīšanās tu vari īsumā veikt dzirdētā kopsavilkumu. Kad tu pārfrāzē, tas arī var palīdzēt tev labāk izprast sarunas būtību. Tikmēr tavs sarunu biedrs varēs saprast un pievienot kādas detaļas, ja nepieciešams.

Uzdod jautājumus, lai izrādītu savu interesi un noskaidrotu labāk

Uzdodot jautājumus, tavs sarunu biedrs domās, ka viņam tiek pievērsta pienācīga uzmanība, un, ka tu viņā patiešām klausies. Tu vari izrādīt savu interesi, vaicājot pēc papildus detaļām.

Piemēram, kad boss uzdod tev dažādus uzdevumus, pasakot, ka ikviens no tiem ir ļoti svarīgs un tos nepieciešams izpildīt pēc iespējas ātrāk. Taču sarunas laikā tu varēsi ievērot, ka viņš uzliek uzsvaru uz kādiem konkrētiem uzdevumiem. Tāpēc, kad boss būs pabeidzis runāt, tu vari pajautāt „izskatās, ka šis A un B aizņems vairāk laika un ir šī brīža kompānijas fokuss. Vai man būtu nepieciešams šos divus projektus uzsākt pirmos?”. Un tad tavs boss būs pārsteigts, ka tu patiešām esi izpratis viņu, un padomās, ka tieši tu esi tas darbinieks, kurš viņu saprot un spēs izdarīt pareizo darbu.

Aktīvas klausīšanās prasmes: neverbāli signāli

Veido atbilstošu acu kontaktu

Acu kontakta veidošana ar runātāju parāda, ka tu patiešām ieklausies runātājā un centies saprast viņa teikto.

Taču pievērs uzmanību tam, kā tu skaties uz citiem. Piedomā, lai skatiens nebūtu pārāk ciešs un mulsinošs. Pievērs uzmanību arī acu kontakta ilgumam, jo kautrīgi runātāji var justies nedroši pārāk ilga acu kontakta dēļ.

Ķermeņa valoda: atvērta

Pareiza ķermeņa valoda var rosināt runātāju labāk komunicēt. Piemēram, pieliecoties tuvāk, atbalstot galvu uz vienas rokas, var parādīt, ka tu aktīvi klausies un rosini runātāju runāt vairāk!

Pamāj ar galvu un smaidi

Māšana ar galvu un smaidīšana, kamēr tu klausies, arī ir pozitīvs signāls runātājam. Tu parādi, ka piekrīti runātāja teiktajam, un ikviens mīl to, kad viņam piekrīt. Turklāt tu arī parādi, ka tev teiktais patīk.

Šāda rīcība arī mazina runātāja bailes un rada viņā pārliecību par savu teikto.

Viens mazs triks: atkārto runātāja ķermeņa valodu

Viens mazs triks veiksmīgai neverbālajai komunikācijai ir atkārtot runātāja ķermeņa valodu. Šis triks ir it īpaši noderīgs, kad sarunas biedrs runā par emocionālu atgadījumu. Tas liks runātājam justies, ka tu tiešām esi empātisks.